23.12.2013

BALLET

2013_12_021
kuvat weheartit.com

Iina: Moi ! Mun on jo pitkään pitäny kirjottaa postaus mun rakkaasta harrastuksesta, baletista, mutta tällasten tekstien aikaansaamiseen menee olennaisesti enemmän aikaa kun normikuulumisien päivittämiseen, joten oon lykänny tätä jonkun aikaa. Nyt sain kuitenki vihdoinki otettua itteeni niskasta kiinni, so here you go !

 2013_05_191
kuvat itse otettuja

Tähän alkuun pakko kumota pari harhaluuloa: baletissa ei aina harjotella niillä "kovilla tossuilla", kärkkäreillä, mekin usein tanssitaan niillä vasta tunnin lopuksi. Harjoitteluissa ei myöskään olla täydessä tällingissä 'tyty':t (miten se sana ees kirjotetaan :-D) päällä, vaan ihmisillä on erilaisia treenivaatteita, joista yleisin näyttää uimapuvulta, jonka päälle on heitetty kietasuhame. Kaikki balettitanssijat ei myöskään saa spagaattia, including me (some day...). Ja kyllä, baletti on rankkaa. Okei, eiköhän siinä ollu tärkeimmät Iinan Balettifaktoista :-D 

2013_12_023
kuvat weheartit.com

Alotin baletin 5-vuotiaana. Äiti vaan halus mut johonkin harrastukseen, ja oli vissiin itekki harrastanu pienenä balettia, joten tää oli luonnollinen valinta. Ite olin myöskin tyytyväinen tähän tanssilajiin, ja siitä tuli mulle aika tärkeä jo pienenä. Sain muutaman kaverin houkuteltua mukaan, ja baletissa tutustuin myös uusiin ihaniin ihmisiin, joista muutaman kanssa ollaan vieläkin samalla tanssiluokalla. Pienenä aina ennen opettajan tuloa leikittiin hippaa ja "peiliä" tanssisalia pitkin viilettäen, ja oppilasnäytöksiä jännitettiin viimeseen asti. Oon nyt ollut katsomassa parin kaverin tanssinäytöksiä, ja pienempien lapsien esityksiä kattoessa oon miettiny että olinko ite sillon joskus ihan samanlainen: liikkeet luntattiin kavereilta ja kulisseissa kannustavaa opettajaa vilkuiltiin vähän väliä. Luultavasti vastaus on kyllä.

 2013_05_19
kuvat itse otettuja

     Ylä-asteelle tultaessa mun fiilikset balettiin vaihteli. Toisaalta se oli aina mun laatuaikaa Irenen kanssa ja oltiin senhetkisen luokan vanhimpia mikä oli kivaa, toisaalta motivaatio treeneihin menoon oli aika laskussa. Jossain vaiheessa halusin jo lopettaa koko homman, mutta äiskä kannusti silti jatkamaan. Sillon se ketutti mutta nyt oon asiasta ilonen, koska oon löytäny ihan uuden innon treenaamiseen ja koko lajiin.

2013_12_022
kuvat weheartit.com

      Lapsuudessa balettiin liitty yks hassu juttu, jota nykyään muistelen huvittuneena: en kehdannut kunnolla kertoa ihmisille sen olevan mun harrastus. Kun luokassa uus opettaja kävi läpi oppilaiden nimiä ja vapaa-ajan tekemisiä, kerroin mieluummin pelkistäen että 'tanssin'. Vasta kun vastaukseen pyydettiin tarkennusta, kerroin koko totuuden. Kai kuvittelin ihmisille jäävän tietty kuva musta vaan sen harrastuksen perusteella, enkä halunnut sellasta leimaa itelleni. Halusin tulla muistetuks mieluummin jostain muusta. Toisaalta toi kertoo ehkä lapsuuden epävarmuudesta, koska nykyään voin ylpeenä kertoa harrastavani balettia, ja on hauskaa kun monien reaktio on iloisesti yllättynyt.

 balettii and stuff2-001
 Kollaasit2-001
kuvat itse otettuja

    Jokaisen harrastamisvuoden kohokohta koittaa keväällä: oppilasnäytös. En siis harrasta balettia vakavasti Oopperan puikoissa Pähkinänsärkiä-esitykset päivärutiinissa, vaan mun balettikoulussa ainut iso näytönpaikka on keväisin. Sitä varten kuitenkin harjotellaan monta kuukautta, ja itse päivä on ihana kaikkine kenraaliharjotuksineen ja laittautumishäslinkeineen. Kavereiden kanssa kerrataan tansseja, otetaan kuvia ja autetaan pikkusia saamaan nutturat kohdilleen. Kuukautta ennen jännitetään myös minkälaiset puvut tulee mihinkin esitykseen, ja mikä asu omalle kohalle osuu. Ja tietenkin se fiilis juuri ennen kun astuu lavalle, kattoo vastapäisissä kulisseissa olevaa frendiä ja hymyilee jännittyneesti. Melkeen yks suurimmista syistä miks oon jaksanu tätä harrastaa kolmetoista vuotta.

 2013_12_02
kuvat weheartit.com

    Nyt abivuonna sain jostain uuden innostuksen koko lajiin, ja käyn kahen eri opettajan tunneilla kolme kertaa viikossa. Tykkään, että mulla on aina ollut joku harrastus arkipäivien piristeenä, ja mikä on saanut motivoitumaan urheiluun sillon kun ei saisi itseään millään niskasta kiinni edes lenkkipolulle. Uskon,että baletti tulee olemaan mun elämässä vielä monta vuotta, ja sen lisäksi haluaisin alkaa laajentaa tanssikokemusta muihinki lajeihin :-) Amen !

4 kommenttia :

  1. Aivan ihana postaus!! :) mä ite just lopetin baletin syksyllä, vähä haikee mieli tuli muistella niit esityksii :D no mut ehkä eksyn kattomaan niitä vielä:)

    VastaaPoista
  2. tosi mukava postaus! :) kivaa vaihtelua :)

    VastaaPoista
  3. missä harrastat balettia?(:

    VastaaPoista
  4. Amica Bacmanin balettistudiolla, treenipaikka aleksanterinteatteri :)

    VastaaPoista

Kamerat

Iina: Canon 1000D 18-55mm, 50mm ja 55-250mm
Irene: Canon 1100D 18-55mm

Kuvanmuokkausohjelmat

Iina: Picasa, Photofiltre, Canonin m.o.
Irene: Picasa, Photofiltre, Microsoft Digital Suite Editor

Ja meijän frendin Lolin nimi tulee tästä nimikaavasta: Aurora-Aulola-Lola-Loli.
Kiitos kaikille asiasta kysyneille !

 
Visit InfoServe for Blogger backgrounds .